Microsoft Flow: hoe bedrijfsprocessen en taken automatiseren?

Gepubliceerd op 21/11/2017 door | Categorieën: Microsoft Dynamics 365, Tips, tricks & how-to's

Met de slogan ‘Minder werken, meer doen’ werd Microsoft Flow in 2016 toegevoegd aan het zakelijke applicatie platform van Microsoft, waarvan ook Microsoft Dynamics 365, Office 365 & PowerApps deel uitmaken.

Wat kan u doen met Microsoft Flow?

Microsoft Flow is een online platform waarmee u bedrijfsprocessen eenvoudig kan automatiseren. U kan tijdrovende en herhalende bedrijfsprocessen en -taken omzetten in werkstromen (flows).

U kan bijvoorbeeld de volgende taken automatiseren:

  • direct reageren op meldingen of e-mails met hoge prioriteit
  • nieuwe verkoopleads vastleggen, volgen en opvolgen
  • bestanden tussen twee services kopiëren
  • gegevens verzamelen over uw bedrijf en deze informatie delen met uw team
  • goedkeuringsprocessen automatiseren
Net IT CRM blog: Microsoft Flow

Microsoft Flow maakt verbinding met meer dan honderd apps en services; waaronder eigen Microsoft services, zoals Microsoft Dynamics 365 en Office 365;  en ook met publieke services; zoals Dropbox en Twitter.

Hoewel Microsoft Flow een louter online platform is, kan u ook verbinding maken met uw eigen lokale services via de on-premises gegevensgateway. Wenst u hierover meer informatie, contacteer ons vrijblijvend.

Contacteer ons voor meer informatie

Hoe gaat u te werk?

Na registratie kan u zelf een stroom of flow creëren of u kan kiezen uit een hele reeks stroomsjablonen. Deze sjablonen zijn kant-en-klare stromen voor populaire en veelvoorkomende scenario’s. U kan bijvoorbeeld een sjabloon kiezen waarbij u automatisch een melding krijgt als u een e-mail van een topklant in uw Office 365-postvak binnenkrijgt. Of u kan ervoor kiezen om een pushmelding te ontvangen wanneer uw favoriete blog werd bijgewerkt. Hoe u deze meldingen krijgt – (via SMS, e-mail, Slack, MS flow app, …) – kan u bepalen in het sjabloon zelf.

Net IT CRM blog: Microsoft Flow - screenshot starten met sjablonen

Wanneer u zelf een volledig nieuwe stroom maakt, bedenkt u alles helemaal zelf. Als u echter met een sjabloon werkt, dan hebt u alleen toegang tot de services in het sjabloon nodig om er direct mee aan de slag te gaan.

Hoe kan u Microsoft Flow gebruiken met Microsoft Dynamics 365?

Als u bent ingelogd op het Microsoft Flow platform, ziet u via deze link welke triggers (waardoor de stroom wordt geactiveerd) en acties er beschikbaar zijn voor de Microsoft Dynamics 365 connector.

Net IT CRM blog: Microsoft Flow - Dynamics 365 triggers

Vervolgens kan u een eigen stroom creëren vanaf nul of u kan ook kiezen uit een hele reeks stroomsjablonen.

Net IT CRM blog: Microsoft Flow - Dynamics 365 sjablonen

In Microsoft Dynamics 365 (sinds versie 9.0 update) is er een ingebouwde Flow-functie in Dynamics 365. Hiermee kan u vanuit Dynamics 365 een stroom activeren door op een ‘Flow knop’ te klikken. Bovendien kan u Microsoft Flow openen vanuit Dynamics 365 om uw stromen weer te geven, te bewerken of om nieuwe stromen te maken.

Net IT CRM blog: screenshot Microsoft Flow knop in Dynamics 365

!! Als u deze ‘Flow knop’ in Dynamics 365 wilt gebruiken, dan moet deze worden ingeschakeld via de ‘Systeeminstellingen’ van uw organisatie.

Net IT CRM blog: Microsoft Flow Dynamics 365 - Microsoft Flow in of uitschakelen

Kan u Microsoft Flow ook gebruiken op uw mobiele toestel?

Microsoft Flow is mobiel beschikbaar via de Microsoft Flow App voor iOS, Android of Windows Phone. Als u onderweg bent, kan u dus ook stromen controleren, beheren en creëren op basis van een sjabloon.

Net IT CRM blog: Microsoft Flow mobile app

Wenst u meer informatie over Microsoft Flow en/of Microsoft Dynamics 365?


Lees meer

Microsoft Inspire 2019
CRM tip: bezint eer u begint
Hoe CRM succesvol implementeren?

CRM TIPS ONTVANGEN

U wilt geen blogartikel missen? U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox.
Stay tuned!