Boost de productiviteit van uw werknemers met gamification

Gepubliceerd op 02/02/2017 door | Categorieën: Microsoft Dynamics 365, Tips, tricks & how-to's

Heeft u al eens gedacht aan gamification om de motivatie en de productiviteit van uw werknemers op te krikken? Gamification is het toepassen van speldenken en -principes in een niet-spel context. Uw werknemers kunnen deelnemen aan werkgerelateerde wedstrijden en hierdoor prijzen of awards winnen.

Opgelet, gamification is niet hetzelfde als een beloningsprogramma. Het is een manier om uw werknemers te motiveren om hun beste beentje voor te zetten, voor henzelf én hun team.

Afbeelding Gamification

Microsoft Dynamics 365 – Gamification

Met de Gamification tool van Microsoft Dynamics 365 kan u heel snel zo’n werkgerelateerde wedstrijden opzetten, gebaseerd op een leuk thema. Microsoft Dynamics 365 – Gamification is beschikbaar via de Microsoft AppSource.

Set up the game

U kiest eerst een sportthema (voetbal, racing, bastketbal, …) en een speltype. Zo kan u kiezen voor het speltype ‘Fantasy Teams’, waarbij uw werknemers zelf een sportteam kunnen samenstellen met hun eigen teamleden. Of u kan opteren voor het speltype ‘Fixed Teams’, waarbij een ‘spelmanager’ verschillende teams samenstelt, zoals Afdeling A en Afdeling B. Als u kiest voor ‘No Teams’, spelen de medewerkers individueel tegen elkaar, zonder teams.

Microsoft Dynamics 362 gamification: voorbeeld sportthema

In Microsoft Dynamics 365 – Gamification kan u vervolgens punten geven aan teams of individuele spelers op basis van key performance indicators (KPIs). Deze KPI’s zijn gebaseerd op data gesynchroniseerd met Microsoft Dynamics 365 (online). Enkele voorbeelden:

  • aantal uitgevoerde telefoongesprekken
  • percentage bereikte sales quota
  • aantal opgeloste klantvragen
  • aantal nieuwe opportuniteiten door een marketingcampagne
Microsoft Dynamics 362 gamification: voorbeeld KPI

U bepaalt hoeveel punten de spelers krijgen wanneer ze (een) bepaalde KPI(’s) hebben bereikt. Bijvoorbeeld, u kent 5 punten toe per gemaakt telefoongesprek, 10 punten voor het afsluiten van een klantvraag, … .

Let the game begin

Zodra het sportthema en het speltype is gekozen, de KPI’s en punten zijn bepaald en de spelers zijn verwittigd, kan het spel beginnen. De behaalde KPI’s worden getoond op aparte profielpagina’s van de spelers. Als extra incentive kan u de resultaten en rankings ook zichtbaar maken voor uw volledige organisatie, zelfs ook voor niet-spelers, via publieke dash- en ‘leaderboards’. Op die manier ontstaat er een heuse dynamiek en gezonde concurrentie tussen uw medewerkers.

Microsoft Dynamics 362 gamification: voorbeeld dashboard

And the winner is …

In Microsoft Dynamics 365 – Gamification kan u verschillende prijzen en awards toekennen op basis van totaal aantal punten per KPI of voor alle KPI’s, specifieke positie van een speler, best presterende team, … .

Microsoft Dynamics 362 gamification:

Onze extra tips voor gamification:

  • Tip 1: stem de KPI’s af op de strategie en doelstellingen van uw organisatie.
    Gamification is niet louter een spel voor het plezier. Gamification moet ervoor zorgen dat uw medewerkers meer gemotiveerd zijn om hun job beter uit te oefenen, om meer kennis te verkrijgen, om zich aan te passen aan nieuwe applicaties (zoals een nieuw CRM-platform, … )
  • Tip 2: zorg ervoor dat de vooropgestelde KPI’s haalbaar zijn.
    Stel je ze te hoog, dan is de kans groot dat uw medewerkers gefrustreerd raken. Stel je ze te laag, dan is de uitdaging te klein en raken uw medewerkers misschien verveeld.
  • Tip 3: stel iemand intern verantwoordelijk voor gamification binnen uw organisatie.
    Een ‘spelmanager’ is iemand die waakt over het verloop van de wedstrijden, de KPI’s en de beloningen. Hij/zij is enthousiast over het concept van gamification en zorgt voor extra uitdagingen.

>> Bekijk ook zeker eens onderstaande video: ‘Microsoft Dynamics 365 Gamification – Work has never been so much fun’


Wilt u graag meer info over gamification met Microsoft Dynamics 365?


Lees meer

Techniekers krijgen meer gedaan met Microsoft Dynamics 365 Copilot
Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert.
Zo helpt Microsoft Dynamics 365 Copilot je marketingcampagne sneller van concept tot lancering.

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!