5 nieuwe features voor Dynamics 365 Sales – 2021 Release Wave 1

Gepubliceerd op 26/04/2021 door | Categorie: Microsoft Dynamics 365

Microsoft Dynamics 365 Sales blijft een van de populairste Dynamics-applicaties van Microsoft. De 2021 Release Wave 1 voegt opnieuw mooie functies aan de applicatie toe om verkopers te helpen om hun job succesvol uit te voeren.

Want, nu er weinig face-to-face contacten mogelijk zijn, is het koop- en oriëntatiegedrag – zeker binnen B2B – enorm veranderd. Volgens onderzoeksbureau McKinsey is in B2B sales bijna 90% van de verkoop overgegaan naar online interactie, zoals chats, videoconferenties en webverkopen. Verkopers moeten snel kunnen schakelen en daarom al hun digitale tools ten volle benutten én verbinden met elkaar. De nieuwe features en mogelijkheden voor de Dynamics 365 Sales app spelen hierop in met extra aandacht voor tijdsbesparing, digitale en mobiele verkoop, pijplijnbeheer en klantbetrokkenheid.

In dit blogartikel bespreken we 5 nieuwigheden in Microsoft Dynamics 365 Sales.

1. Microsoft Teams-chatervaring

De 2021 Release Wave 1 brengt een volledige Microsoft Teams-chatervaring in Dynamics 365 Sales. Zo kunnen verkopers binnen hun CRM-werkstromen blijven en samenwerken met collega’s én zelfs klanten om deals sneller te sluiten.

Concreet gaat het om deze mogelijkheden:

  • vanuit Microsoft Teams zoeken naar gegevens opgeslagen in Dynamics 365 en deze delen met deelnemers aan Teams-chats en -kanalen.
  • een activiteit, notitie of een andere actie registreren in Dynamics 365 terwijl u een Teams-gesprek voert.
  • een Dynamics 365-record bewerken binnen een Teams-gesprek.
  • contextuele Teams-kanalen en -chatlijsten bekijken vanuit Dynamics 365.
  • onmiddellijk reageren op belangrijke acties en informatie die is gegenereerd door Teams-chats.

In het voorbeeld hieronder ziet u dat er chats worden voorgesteld die zijn gekoppeld aan een specifieke verkoopkans.

Screenshot Teams Chats in Dynamics 365 Sales gelinkt aan verkoopkans
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

2. Nieuwe gepersonaliseerde werkruimte geoptimaliseerd voor sales pipeline management

In deze release introduceert Microsoft de nieuwe “Deal manager”, een gepersonaliseerde werkruimte die is geoptimaliseerd voor sales pipeline management.
In deze werkruimte kunnen verkopers:

  • snel de juiste verkoopkansen filteren en bekijken.
  • belangrijke infomatie over deals updaten dankzij het geavanceerde bewerkbare raster.
  • met één klik de juiste actie ondernemen zonder de werkruimte te moeten verlaten.
  • de gezondheid van hun pijplijn onmiddellijk begrijpen met kant-en-klare interactieve grafieken en statistieken.
Screenshot Deal Manager Workspace
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

3. Automatisatie van taken

De meest voorkomende, alledaagse taken die verkopers vaak moeten uitvoeren, kunnen nu worden geautomatiseerd. Denk hierbij aan het maken van een nieuwe e-mail, het bewerken van een e-mail met relevante informatie, het verzenden van een e-mail naar klanten en het handmatig controleren op reacties. Aan de hand van aangepaste verkoopsequenties en series standaardacties die worden geactiveerd door een trigger, kan er snel gereageerd worden op bepaald klantgedrag, zonder tussenkomst van de verkoper.

Screenshot Automatisering en adaptieve taken
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

4. Nieuwe KPI en Management Dashboards

Er worden nieuwe KPI en Management Dashboards toegevoegd om verkoopprestaties gemakkelijker bij te houden. In deze release kunnen verkoopmanagers KPI’s voor hun verkoopteams inschakelen via een nieuw beheerdersdashboard. Zo kunnen ze de voortgang van het team in realtime volgen en inzichtelijke coaching en begeleiding bieden gedurende de hele verkoopcyclus.
Op dezelfde manier kunnen verkopers hun prestaties vergelijken met de belangrijkste managementstatistieken en zich proactief aanpassen om aan de verwachtingen van het management te voldoen.

Screenshot Sales Dashboard Dynamics 365
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

Manager-KPI’s omvatten:

  • aantal actieve leads in de organisatie versus voorgaande perioden;
  • conversieratio tussen leads en verkoopkansen;
  • leads per brontype;
  • leads per verkoper.

KPI’s van verkopers omvatten:

  • aantal gekwalificeerde leads;
  • aantal uitgevoerde oproepen;
  • aantal geplande vergaderingen;
  • geschatte dealwaarde.

5. Betere mobiele ervaring

De mobiele app van Dynamics 365 Sales is al een paar jaar live, maar is nu verbeterd en heeft nog enkele nieuwe features in petto om verkopers toegang te geven tot klantinformatie op het moment dat ze dat nodig hebben, waar ze zich ook bevinden.

Zo toont de mobiele app “vergaderkaarten” met de belangrijkste vergaderingdetails en reacties van deelnemers uit Outlook, gecombineerd met up-to-date LinkedIn-informatie en Dynamics 365 Sales-gegevens zoals geschatte omzet, verwachte beslissingsdatum en pijplijnfase.

Screenshot Mobile App Dynamics 365 Sales
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

Andere mobiele verbeteringen en nieuwigheden zijn:

  • pushmeldingen;
  • gestroomlijnde startpagina;
  • snelle-weergaveformulieren (bekijken, bewerken, maken);
  • verbeterde zoekfunctie voor Outlook-agenda’s, e-mails, bestanden en notities;
  • lijst met recente records;
  • het met één klik starten van Teams-vergaderingen;
  • automatische transcriptie voor elk gesprek en elke online vergadering in Microsoft Teams;
  • automatische toewijzing van elk gesprek aan de relevante Dynamics 365-entiteit en het aanvullen van gegevens in Dynamics 365;
  • toepassing van AI-inzichten en sentimentanalyse op de oproeptranscripties.

Meer lezen over de 2021 Release Wave 1?

>> Highlights Dynamics 365 & Power Platform – 2021 Release WAVE 1
>> Releaseplan Dynamics 365 – 2021 Release Wave 1 (online)


Wilt u graag meer weten over deze nieuwe functies voor Dynamics 365 Sales? Of overweegt u om Dynamics 365 Sales in uw organisatie te implementeren en wilt u graag een demo?


Lees meer

Techniekers krijgen meer gedaan met Microsoft Dynamics 365 Copilot
Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert.
Zo helpt Microsoft Dynamics 365 Copilot je marketingcampagne sneller van concept tot lancering.

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!