How-to: dubbele data vermijden met duplicatendetectie van Dynamics 365

Dubbele records of gegevens zijn één van de grootste oorzaken van slechte datakwaliteit in een CRM database. In Microsoft Dynamics 365 kan u data ‘schoon houden’ via duplicatendetectie. U kan duplicatendetectieregels opstellen en activeren om dubbele records te detecteren of voorkomen.

Als u bijvoorbeeld een nieuwe contactpersoon aanmaakt in Dynamics 365, dan wordt er op de achtergrond gecontroleerd of deze contactpersoon al in de database bestaat. Dit door bijvoorbeeld de recordvelden naam en e-mailadres te vergelijken. Als deze hetzelfde zijn, dan krijgt u een waarschuwing en kan u ervoor kiezen om het dubbele record te verwijderen of beide records samen te voegen.

Standaard beschikt Microsoft Dynamics 365 over eenvoudige regels voor duplicatendetectie voor de recordtypes accounts (bedrijven en organisaties), contacts (contactpersonen) en leads (potentiële klanten). U kan natuurlijk ook nieuwe regels maken voor andere recordtypen.

  1. Hoe schakelt u een bestaande duplicatendetectieregel in?
  2. Hoe schakelt u een nieuwe duplicatendetectieregel in?

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie Microsoft Dynamics 365

.

Hoe schakelt u een bestaande duplicatendetectieregel in?

Bijvoorbeeld, bij het importeren van een database van contactpersonen wilt u vermijden dat contactpersonen dubbel  aangemaakt worden in uw CRM database. U kan een duplicatendetectieregel inschakelen door e-mailadressen van bestaande records te vergelijken met de nieuwe, geïmporteerde records.

Stap 1: bekijk eerst uw rol binnen Microsoft Dynamics 365. Als u niet de juiste rol of machtiging heeft, dan neemt u het best contact op met uw systeembeheerder.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Bestaande regel inschakelen - stap 1 screenshot User Role

Stap 2: ga naar Settings > Data Management.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Bestaande regel inschakelen - stap 2 screenshot Data Management

Stap 3: kies Duplicate Detection Rules

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Bestaande regel inschakelen - stap 3 screenshot Select Duplicate Detection Rules

 

Stap 4: dubbelklik op een bestaande duplicatendetectieregel, bijvoorbeeld Contacts with the same e-mailaddress.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Bestaande regel inschakelen - stap 4 screenshot Select Contacts same email address

U ziet vervolgens onderstaand scherm.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Bestaande regel inschakelen - stap 4 screenshot Rule Contacts same email address

Stap 5: vink het selectievakje Case-sensitive aan, als u de duplicatendetectieregel hoofdlettergevoelig wilt maken.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Bestaande regel inschakelen - stap 5 screenshot Select Case sensitive

Stap 6: vink het selectievakje Exclude inactive matching records aan, als u wilt dat de duplicatendetectieregel alleen rekening houdt met actieve records.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Bestaande regel inschakelen -stap 6 screenshot select exclude inactive matching records

Stap 7: klik op Save and Close > Publish.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Bestaande regel inschakelen - stap 7 screenshot Save And Close
.

Hoe schakelt u een nieuwe duplicatendetectieregel in?

Bijvoorbeeld, bij het aanmaken van een contactpersoon (contact record) wilt u er zeker van zijn dat deze nog niet bestaat als lead record. U kan dat doen door e-mailadressen met elkaar te vergelijken.

.
Stap 1: bekijk eerst uw rol binnen Microsoft Dynamics 365. Enkel een systeembeheerder of systeemaanpasser kan deze regels in- of uitschakelen. Als u niet de juiste rol of machtiging heeft, dan neemt u het best contact op met uw systeembeheerder.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen - stap 1 screenshot User Role

Stap 2: ga naar Settings > Data Management.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen - stap 2 screenshot Data Management

Stap 3: kies Duplicate Detection Rules > Klik op Nieuw.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen stap 3 screenshot Select Duplicate Detection Rules

U krijgt vervolgens het onderstaande scherm te zien.

Net IT CRM Blog-: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen -stap 3 screenshot New Duplicate Detection Rule

Stap 4: geef een naam (Name) en voeg een beschrijving (Description) toe.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen - stap 4 screenshot Give Name And Description

Stap 5: selecteer bij Duplicate Detection Rule Criteria > Base Record Type, het recordtype waarop de regel van toepassing is, bijvoorbeeld Contact.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen - stap 5 screenshot Select Base Record Type

Stap 6: selecteer bij Matching Record Type, het recordtype om te vergelijken, bijvoorbeeld Lead.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen - stap 6 screenshot Select Matching Record Type

Stap 7: vink het selectievakje Case-sensitive aan, als u de duplicatendetectieregel hoofdlettergevoelig wilt maken.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen - stap 7 screenshot Select Case Sensitive

Stap 8: vink het selectievakje Exclude inactive matching records aan, als u wilt dat de duplicatendetectieregel alleen rekening houdt met actieve records.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen - stap 8 screenshot Select Exclude inactive matching records

Stap 9: vervolgens moet u de recordvelden aanduiden bij Base Record Field en Matching Record Field zodat de duplicatendetectieregel weet welke velden er moeten vergeleken worden. In dit voorbeeld, kiest u dus voor vergelijken van de e-mailadressen.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen -stap 9 screenshot Select Record Fields

Stap 10: klik op Save and Close

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen - stap 10 screenshot Save And Close

Stap 11: vervolgens ziet u opnieuw het scherm van alle duplicatendetectieregels > Selecteer de regel die u zonet hebt aangemaakt.

Net IT CRM Blog: Duplicatendetectie van Dynamics 365 - Nieuwe regel inschakelen - stap 11 screenshot Select New Duplicate Detection Rule


Heeft u nog een vraag over de duplicatendetectie van Dynamics 365? Stuur een e-mail naar crm@net-it.be of bel ons op +32 9 361 82 33 .

Contacteer ons