4 belangrijke trends voor 2016

Gepubliceerd op 07/01/2016 door | Categorieën: Customer Engagement, Marketing automation

Wat zijn de trends voor 2016? We zetten voor u op een rijtje welke belangrijke trends u volgens ons mag verwachten.

Blog afbeelding trends voor 2016

Trend 1 – Marketing automation

U leest, hoort en ondervindt het zelf ongetwijfeld: we hebben allemaal 24/7 toegang tot informatie en zijn meer geïnformeerd dan ooit. Hoe vaak bekijkt u niet eerst een aantal websites of de sociale media alvorens een product aan te kopen? We raken ook steeds meer met elkaar verbonden en de communicatiesnelheid is hierdoor enorm hoog. Daarnaast verwachten we als consument unieke en gepersonaliseerde klantervaringen, waar en wanneer het ons uitkomt – via het web, sociale media, mobiele toestellen en telefoon.

Als u als onderneming hierin niet meegaat, dan zal het heel moeilijk worden om te overleven en het hoofd te bieden aan uw concurrenten. Het is daarom noodzakelijk dat u als bedrijf een klantgerichte focus aanbrengt in uw bedrijfsstrategie en u de juiste boodschap naar de juiste mensen op het juiste moment stuurt. En net hier kan marketing automation u verder helpen.

Dankzij marketing automation kan u marketingtaken automatiseren met als doel (potentiële) klanten te begeleiden doorheen het aankoopproces (buyer journey). Het helpt u om geautomatiseerde relevante content op het juiste moment, via het juiste kanaal aan de juiste (potentiële) klanten (leads) aan te bieden. De kans om van uw lead een klant te maken of de kans om uw bestaande klantrelatie te verbeteren, wordt hierdoor groter.

Marketing automation wordt dé trend voor 2016 en zou niet meer mogen weg te denken zijn in uw digitale marketingstrategie.

In een eerdere blog over marketing automation gaan we dieper in op de mogelijkheden en de voordelen ervan.

Trend 2 – Customer Engagement

Wilt u de aandacht van uw klanten vasthouden in deze tijden van automatisering en digitalisering? Dan mag Customer engagement zeker niet ontbreken in uw bedrijfsstrategie. Customer engagement gaat over de betrokkenheid van uw klanten met uw bedrijf, diensten en producten. Hoe meer een klant zich betrokken voelt bij uw bedrijf, hoe sterker de klantrelatie en hoe hoger de klanttevredenheid en -loyaliteit. Dit leidt dan weer verder tot het verlagen van kosten en het maximaliseren van omzet.

Bij customer engagement is interactie met uw klant het meest cruciale. Door naar uw klanten te luisteren en interactie op te zoeken, leert u hen beter begrijpen en komt u te weten waaraan ze behoefte hebben. Bijvoorbeeld, via Social Listening, kan u direct inspelen op signalen vanuit sociale media. Eens u weet welke vragen uw klanten hebben, wat ze nodig hebben enz. dan kan u gericht terug reageren door geheel vrijblijvend relevante content, bepaalde producten en diensten of suggesties aan te bieden.

Trend 3 – War for IT Talent

Door de digitalisering was IT nog nooit zo dichtbij. Ook in 2016 zal IT een ongetwijfeld belangrijke rol blijven spelen in elke onderneming. Het is belangrijk dat IT-medewerkers optimaal worden ingezet in alle lagen van de organisatie. Want, de rol van een goede IT-medewerker is niet meer het onderhouden van de systemen, het on- off boarden van medewerkers, het beheren van gebruikersrechten enz. Door de steeds complexere en sneller evoluerende markt, moet een IT-medewerker ook meer meedenken met de business en in een hoog tempo tools aanleveren om in te spelen op de veranderende marktbehoeften.
Daarom moeten IT-medewerkers niet alleen gerekruteerd worden op basis van ervaring, directe inzetbaarheid en kennis van bepaalde tools, maar ze moeten ook gerekruteerd worden op basis van adaptatievermogen, conceptueel denkniveau, inzicht in bredere aspecten van het bedrijfsleven, communicatieskills enz.

En net daar knelt het schoentje, want al jaren is er een tekort aan IT-talent. De ‘War for IT Talent’ zal ongetwijfeld voor ondernemingen een grote uitdaging blijven in 2016.

Trend 4 – De verdere ontwikkeling van Internet of Things

Internet of Things (IoT) zal zich verder blijven ontwikkelen in 2016. Een eenvoudige definitie van Internet of Things is: alle apparaten die verbonden zijn met het internet, zoals wearables of zelfs koelkasten. Hieronder vindt u enkele interessante weetjes en statistieken over IoT, gepubliceerd door Forbes.

  1. Geldautomaten worden beschouwd als één van de eerste IoT-objecten. Al sinds 1974 zijn ze verbonden met het internet.
  2. In 2008 waren er meer apparaten met internet verbonden dan mensen.
  3. De globale markt voor wearables is gegroeid met 223% in 2015.
  4. Sommigen voorspellen dat tegen 2020 er meer dan 50 miljard apparaten zullen verbonden zijn met het internet.
  5. Men verwacht ook dat tegen 2020 een kwart miljard voertuigen zal aangesloten zijn op het internet, waardoor er heel wat nieuwe mogelijkheden zullen zijn voor geautomatiseerd rijden.
  6. Het IoT zal vele apparaten in onze huizen connecteren, gaande van ‘slimme thermostaten’ tot ‘slimme koelkasten’. Bedrijven als Google en Samsung sprongen hierbij al mee op de kar. Bijvoorbeeld, Google heeft ‘Nest’ overgenomen, maker van de gelijknamige slimme thermostaat die leert van het gedrag van de gebruiker.
  7. En wat dacht u van kleding die uw hartslag meet of weet hoeveel vocht u verliest? Ook ‘slimme kledingstukken’ zijn aan een serieuze opmars bezig.

Wenst u meer info?


Lees meer

Techniekers krijgen meer gedaan met Microsoft Dynamics 365 Copilot
Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert.
Zo helpt Microsoft Dynamics 365 Copilot je marketingcampagne sneller van concept tot lancering.

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!