Gebruikt u al A/B testing voor uw e-mailmarketing?

Gepubliceerd op 17/06/2016 door | Categorieën: ClickDimensions, Marketing

Via A/B testing (ook gekend als split testing) kan u testen welke varianten van een e-mail het beste scoort:

  • welke e-mailvariant wordt het meeste geopend (Open Rate)?
  • welke e-mailvariant levert het meeste aantal clicks op (Click Rate)?
  • welke e-mailvariant leidt tot de hoogte conversies (Conversion rate)?

U kan zo uw e-mailmarketing nog meer optimaliseren.

Net IT CRM Blog: AB-testing

A/B testing met ClickDimensions

Met ClickDimensions, een marketing automation tool voor Microsoft Dynamics 365, kan u gemakkelijk A/B testing voor uw e-mailmarketing uitvoeren. Hierbij worden twee varianten van uw e-mail naar een eerste, klein deel van het adressenbestand gestuurd, om vervolgens de winnende variant naar de rest van het adressenbestand te sturen. De e-mails kunnen variëren qua onderwerp, afzender, e-mailadres en inhoud. De twee varianten worden aangeduid als Strategie A en Strategie B.

Hoe gaat u te werk?

Stap 1: creëer een Email Send’-record.
Om A/B testing op te zetten binnen ClickDimensions, creëert u eerst een ‘Email Send’-record en voegt u ten minste 3 ontvangers toe. Lees meer over het opmaken van e-mail templates en Email Sendrecords in ClickDimensions.

Stap 2: open het desbetreffende Email Send-record > kies in de menubalk Split Test.

Net IT CRM Blog: ClickDimensions AB testing - Screenshot split test button

Stap 3: U ziet dan het scherm Split Test Content. Hier kan u een variant van uw oorspronkelijke e-mail maken.

Net IT CRM Blog: ClickDimensions AB testing - Screenshot split test settings

Aan de linkerkant ziet u de details van strategie A. Hierbij wordt automatisch alles overgenomen van wat u hebt ingevuld en aangeduid in het oorspronkelijke Email Send-record (zie stap 1). De gegevens van strategie A kan u niet aanpassen.

Net IT CRM Blog: ClickDimensions AB-testing - Screenshot split test strategy A

Aan de rechterkant ziet u de informatie van strategie B.

Net IT CRM Blog: ClickDimensions AB-testing - Screenshot split test strategy B

Hier kan u wel verschillende zaken wijzigen:

  • Onderwerp (Subject):

U kan bijvoorbeeld verschillende lengtes van uw onderwerp testen, zoals ‘Net IT nieuwsbrief’ versus ‘Net IT Customer Relationship Management Nieuwsbrief’. Of u kan de naam van de ontvanger, de bedrijfsnaam of een call-to-action in het onderwerp zetten.

  • Verzender (From Name):

U kan bijvoorbeeld de e-mail versturen uit naam van het bedrijf (Net IT nv), uit naam van een departement (Net IT marketing) of uit naam van de ‘record owner’ (dit is de salesverantwoordelijke voor de klant).

  • E-mailadres (From Address):  

U kan eens een algemeen e-mailadres (marketing@net-it.be) gebruiken versus een persoonlijk e-mailadres (jan.hofman@net-it.be) en testen wat het beste scoort.

  • Inhoud (Choose new template of edit):

U kan ook een andere ClickDimensions e-mail template kiezen of de e-mail template die gebruikt wordt voor strategie A aanpassen voor strategie B.
U kan zo een e-mailvariant maken met een andere lay-out, meer of minder afbeeldingen, meer persoonlijke content gebaseerd op uw CRM-data, andere call-to-actions, … .

Tip!!
Als u start met A/B testing, raden we aan om per test slechts één variabele aan te passen. Zo bent u zeker welke variabele precies zorgde voor meer Open Rates, Click Rates, conversies, … . Hoe meer variabelen u in één test aanpast, hoe moeilijker dit te achterhalen is.

Stap 4: als u een variabele hebt aangepast > klik dan op Next. U ziet vervolgens het onderstaande scherm verschijnen. Hier kan u bepalen welk percentage van uw ontvangers de A- of B-versie moet krijgen, totdat een winnende versie automatisch of door uzelf wordt gekozen. De winnende versie wordt dan verzonden naar de rest van uw ontvangers.

Net IT CRM Blog: ClickDimensions AB-testing - Screenshot split test more winning group recipients

Als u de grootte van de testgroep en de winnende groep wilt bewerken, dan kan u dit doen door de zwarte schuifbalk te verschuiven. Verder kan u volgende zaken bepalen:

  • u kan ervoor kiezen om de winnende e-mailvariant te selecteren op basis van hoeveel keer een link binnen de e-mail wordt aangeklikt (Unique Clicks) of hoeveel keer de e-mail wordt geopend (Unique Opens).
    Net IT CRM Blog: ClickDimensions AB testing - Screenshot split test more winning group recipients
  • u kan aanduiden of de winnende variant manueel of automatisch moet worden verzonden. Het voordeel van automatisch verzenden is dat de A/B testing kan opgezet worden voor een bepaalde tijd (Uren, Dagen, Weken) en ClickDimensions gedurende deze periode automatisch de testing zal evalueren en de winnende versie zal uitsturen. U hoeft er dus zelf minder energie en tijd in te steken.
    Als u toch kiest voor het manueel verzenden, dan moet u zelf de A/B testing evalueren en de winnende versie van de e-mail verzenden. Op die manier heeft u meer controle, maar het vergt meer tijd van uzelf.
    Net IT CRM Blog: ClickDimensions AB-testing - Screenshot split test send time settings

Stap 5: als u alle opties heeft aangeduid, klikt u op ‘Save and Send’ en de A/B testing wordt gestart.

Stap 6: bekijk de A/B testing statistieken. Ga naar Marketing > Email Sends > verander de ‘View’ naar Split Test > open het desbetreffende Split Test-record > scroll naar beneden totdat u de statistieken ziet.

Naast de traditionele statistieken van verzonden ClickDimensions e-mails, ziet u bij A/B testing extra statistieken. Omdat de winnende versie wordt geselecteerd op basis van ‘Unique Clicks’ of ‘Unique Opens’, genereert ClickDimensions automatisch een grafiek van de resultaten van beide e-mailvarianten.

> Voor extra inspiratie: op de Amerikaanse blog WHICHTESTWON vindt u wekelijks interessante testcases van A/B testing.


Wilt u ook gebruikmaken van A/B testing met ClickDimensions?


Lees meer

B2B Social Media Marketing with ClickDimensions
B2B Social Media Marketing met ClickDimensions
Stop een lekkende sales funnel

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!