Highlights 2022 Release Wave 2

Gepubliceerd op 25/10/2022 door | Categorie: Microsoft Dynamics 365

Van oktober 2022 tot maart 2023 rolt Microsoft de honderden nieuwigheden en verbeteringen uit die aangekondigd waren in de plannen van de “2022 release wave 2“. De gedetailleerde plannen kan u raadplegen op de website van Microsoft in 2 afzonderlijke delen:

Een goede manier om op de hoogte te blijven van de updates en te zien welke nieuwe functies beschikbaar zijn om te testen, is door volgende website in de gaten te houden: experience.dynamics.com/releaseplans.

Hieronder geven we een opsomming van de zaken die ons het meest in het oog sprongen in de 2022 Release Wave 2.

Model-Driven Apps

Onze collega Kenneth Willems nam de release plannen door en maakte een selectie van de meest interessante nieuwigheden voor model-driven apps die hij demonstreert in onderstaande video (in volledig scherm te bekijken):

  • 00:06 – Search for rows in a table using advanced filters
  • 05:16 – Form component control
  • 07:48 – Custom pages
  • 09:21 – Teams integration on Appointment
  • 11:19 – Sharing of records
  • 12:05 – Presence status of Users
  • 12:30 – Visualizing views with Power BI
  • 14:19 – Timeline enhancements
  • 20:09 – Email signatures with dynamic text
  • 22:14 – Teams collaborations
  • 25:53 – Sequences in sales

Dynamics 365 Sales

In onderstaande video van Microsoft komen een aantal nieuwe features in Dynamics 365 Sales aan bod, zoals:

  • Validatie van emailadres op Lead (Algemene beschikbaarheid is voorzien vanaf maart 2023. Voor meer info:
    Improve lead engagement rates with validated emails | Microsoft Learn)
  • Deal Room Teams dashboard: sales dashboard in Microsoft Teams Channel om samen te werken op een specifieke deal.
  • Sales Record Insights: sales dashboard met inzichten gebaseerd op het gebruik van sales records. Het analyseert create, read, update en delete operaties op contact, opportunity, lead en account entiteiten.
  • Nieuwe sequence designer in de Sales Accelerator – om de gebruikerservaring meer in lijn te brengen met Dynamics 365 Marketing Journeys.

Dynamics 365 Marketing

Nieuwe Segment Builder voor contacten en leads

De nieuwe Segment Builder laat toe om segmenten te maken op basis van attribuutgegevens van contacten en leads. Marketingteams zullen kunnen segmenten maken met behulp van een bijgewerkte drag-and-drop-builder of zoekopdrachten in natuurlijke taal.

Attributen kunnen in het rechterdeelvenster worden geselecteerd en aan query’s worden toegevoegd waarvoor geen gespecialiseerde kennis van complexe datastructuren vereist is.

In vergelijking met het huidige proces, zal de nieuwe editor tijdens het creatieproces ook een schatting en preview van ledenaantallen mogelijk maken.

Frequency capping

Met frequency cap-functie kan marketing het aantal berichten beperken dat gedurende een bepaalde periode naar klanten wordt verzonden via meerdere kanalen, per kanaal of journey. Deze functie is ontworpen om berichtmoeheid te voorkomen en afmeldingen als gevolg van “over-exposure” te voorkomen. Deze functie maakt het mogelijk frequentielimieten per kanaal en journey in te stellen.

Algemene beschikbaarheid is voorzien vanaf februari 2023. Voor meer info: Prevent message fatigue with message limits | Microsoft Learn

Brand profiles

Marketing organisaties die voor meerdere merken werken, zullen in Dynamics 365 real-time marketing e-mails en formulieren kunnen hergebruiken voor meer dan 1 merk dankzij de introductie van Brand Profile records waarop merk-specifieke informatie kan geconfigureerd worden en dynamisch ingevoegd kan worden in de e-mail en op het formulier. Bovendien zullen de analytics ook per merk kunnen bekeken worden.

Nieuwe form editor in real-time marketing

In real-time marketing komt een nieuwe intuïtieve formuliereditor met extra sjablonen, intelligente formulieren om velden te tonen/verbergen op basis van eerdere interacties en met geavanceerde formuliervalidatie.

Sales activiteiten vanuit Journey

In real-time marketing Journeys wordt het mogelijk om activiteiten te creëren, sequences in D365 Sales te activeren of leads te routeren naar de juiste sales professional.

Custom channels

Naast de standaard real-time marketingkanalen zoals e-mail en sms, zal men in Journeys ook via custom kanalen (zoals WhatsApp) berichten kunnen afleveren.

Dynamics 365 Customer Service

Customer support swarming om experts vragen te stellen

Om complexere cases af te handelen moet men soms vragen aan experts kunnen stellen. Customer support swarming is een nieuwe geïntegreerde Teams-functie die toelaat om samen te werken op specifieke cases. In de nieuwste release is de gebruikerservaring verbeterd voor het beheer en de rapportering van swarms. Zie onderstaande video voor meer uitleg over customer support swarming:

Verbeteringen in de rich text-editor

Mogelijkheid wordt voorzien om bestanden te embedden, hiernaast wordt het mogelijk in de rich text-editor om een standaard lettertype (en lettertype-grootte) in te stellen.

Groter detail in SLA metrieken

In de KPIs komt nu ook de tijd dat case actief en on-hold heeft gestaan, zodat het aftoetsen van service level agreements meer inzichtelijk wordt.

Unified routing

Updates in de unified routing:

  • Routering naar agenten die het langst inactief zijn.
  • Routeer artikelen naar voorkeursagenten door aangewezen agenten in te stellen voor klanten aan wie werk wordt toegewezen.
  • Op percentages gebaseerde toewijzing met behulp van route-to-queues rules die kunnen worden uitgevoerd naar meer dan één wachtrij.
  • Verbeteringen in het overflow management om oproepen door te schakelen naar alternatieve wachtrijen als er agenten beschikbaar zijn of om terug te bellen als er een groot aantal niet-toegewezen oproepen in de wachtrij staat.

Nieuwe dashboards voor inzicht in workloads en agents

Er worden nieuwe dashboards uitgebracht om real-time inzicht te bieden in workloads en agents. Deze omvatten gemiddelde wachttijden, wachtrijlengtes en agentcapaciteit.

Verbeteringen in Knowledge Article Smart Assist

Administrators kunnen meer velden uit Cases en Knowledge Base Articles selecteren die kunnen worden gebruikt om de artikels proactief aan agenten aan te bevelen vanuit een actieve Case.

Power Platform updates

Nieuwe grid controls

In de vorige release kwamen al nieuwe grid-controls beschikbaar voor model-drive apps met infinite scrolling en inline editing features in views en sub-grids. Microsoft zal nog bijkomende mogelijkheden aan grid controls toevoegen:

  • Nested grids om lijst met gerelateerde records te kunnen openklappen.
  • Data groeperen gebaseerd op kolommen die men kan in- en uitvouwen.
  • Data aggregatie op numerieke grid kolommen om gemiddelden, totalen, minimum/maximum waarden te berekenen.

Algemene beschikbaarheid voorzien in maart 2023. Voor meer info: Grid control support for grouping, aggregation, nested grids | Microsoft Learn

Nieuwe security role editor

Er komt een nieuwe editor in het Power Platform admin center om security rollen en privileges te beheren.

Beheer van business units, Dataverse teams en access team templates voortaan in Power Platform admin center

Het beheer van business units, Dataverse teams en access team templates zal voortaan niet langer in de oude legacy web client interface moeten gebeuren, want deze wordt vervangen door een nieuwe interface in het Power Platform admin center.

Power Pages

Microsoft Power Pages was eerder al aangekondigd als een nieuwe pijler van het Power Platform (zie eerdere blogpost: Low-code business websites met Power Pages (in preview)), een enterprise-grade, low-code oplossing voor het maken, hosten en beheren van portals. Power Apps-portals zullen overstappen op deze nieuwe ontwerpervaring. Microsoft heeft nog niet bevestigd wanneer Power Pages algemeen beschikbaar zal zijn, maar tijdens deze release wave zal het nieuwe templates uitbrengen om processen voor onboarding van werknemers en vergunningsaanvragen af te handelen.


TIP: laat Net IT voor u de major updates opvolgen zodat uw medewerkers steeds vlot kunnen blijven werken en u geen business opportuniteiten onbenut laat.


Lees meer

Techniekers krijgen meer gedaan met Microsoft Dynamics 365 Copilot
Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert.
Zo helpt Microsoft Dynamics 365 Copilot je marketingcampagne sneller van concept tot lancering.

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!