Lead nurturing campagne e-book – Zo doen wij het bij Net IT

Bij Net IT gebruiken we onder andere content marketing als strategie om nieuwe leads te genereren (lead generation). Zo bieden we een e-book ‘8 succesfactoren van een CRM project’ aan in ruil voor contactinformatie van onze bezoeker. Voor dit e-book hebben we een landingspagina met daarop een webformulier, waarbij de bezoeker contactinformatie moet invullen (naam, bedrijf, e-mail) alvorens hij/zij het e-book kan downloaden.

Net IT CRM blog: lead nurturing campagne ebook

Zodra een bezoeker zijn/haar contactinformatie heeft achtergelaten, wordt er een lead record in Microsoft Dynamics 365 aangemaakt en wordt deze persoon automatisch toegevoegd aan de lead nurturing campagne van dit e-book. Over een periode van 1 week zal hij/zij verschillende e-mails ontvangen met daarin meer info over onze andere e-books, blogartikels, … .

Voor onze lead nurturing campagnes maken wij gebruik van ClickDimensions, een marketing automation oplossing die volledig geïntegreerd is in Microsoft Dynamics 365. Met de Campaign Automation-feature van ClickDimensions kan u een volledige lead nurturing campagne opzetten.

Zo ziet onze lead nurturing campagne van het e-book “8 succesfactoren van een CRM-project” eruit:

Lead nurturing campagne Net IT_screenshot campaign automation ClickDimensions_1

Met de ‘Campaign Automation Builder’ zet u dynamische paden op van triggers en series. De eerste trigger is de manier waarop een lead wordt toegevoegd aan uw nurturing campagne. In deze nurture campagne hebben wij gekozen voor een ingevuld webformulier (submitted form) als eerste trigger.

Lead nurturing campagne Net IT_screenshot campaign automation ClickDimensions_2

Na het invullen van het webformulier, krijgt de bezoeker een eerste e-mail  met daarin een link om het e-book te downloaden. Vervolgens wordt de bezoeker automatisch als contact (de bezoeker is al gekend in Microsoft Dynamics 365) of lead (de bezoeker is nog niet gekend in Microsoft Dynamics 365) toegevoegd aan specifieke marketinglijsten die we voor deze campagne hebben aangemaakt.

Lead nurturing campagne Net IT_screenshot campaign automation ClickDimensions_3

Afhankelijk of de contact of lead al dan niet op de link klikt om het e-book te downloaden, komt hij op een ander pad terecht en worden er andere e-mails verzonden.

Lead nurturing campagne Net IT_screenshot campaign automation ClickDimensions_4

# Situatie 1 – De contact/lead klikt op de downlink in de eerste e-mail

Lead nurturing campagne Net IT_screenshot campaign automation ClickDimensions_5
  • na 1 dag krijgt de contact/lead een tweede e-mail waarbij we peilen of hij/zij het e-book interessant vond, en waarbij we onze andere e-books onder zijn/haar aandacht brengen
  • na 1 week krijgt de contact/lead een derde e-mail met daarin de link naar onze blogpagina met meer tips, inzichten en how-to’s op het gebied van CRM
Lead nurturing campagne Net IT_screenshot campaign automation ClickDimensions_6

# Situatie 2 – De contact/lead klikt NIET op de downloadlink in de eerste e-mail

  • na 2 dagen krijgt de contact/lead een reminder e-mail met daarin nogmaals de link om het e-book te downloaden
Lead nurturing campagne Net IT_screenshot campaign automation ClickDimensions_7

# Situatie 3 – De contact/lead klikt NIET op de download link in de reminder e-mail

  • hij/zij wordt automatisch verwijderd uit de desbetreffende marketinglijst. Aangezien hij niet meer geïnteresseerd is om het e-book te downloaden, is het voorlopig niet zinvol om hem/haar te ‘voeden’ met extra informatie.
Lead nurturing campagne Net IT_screenshot campaign automation ClickDimensions_8

# Situatie 4 – De contact/lead klikt WEL op de downloadlink in de reminder e-mail

  • na 1 dag krijgt de contact/lead een tweede e-mail waarbij we peilen of hij/zij het e-book interessant vond, en waarbij we onze andere e-books onder zijn/haar aandacht brengen
  • na 1 week krijgt de contact/lead een derde e-mail met daarin de link naar onze blogpagina met meer tips, inzichten en how-to’s op het gebied van CRM
Lead nurturing campagne Net IT_screenshot campaign automation ClickDimensions_9

Het doel van deze campagne is om onze contacts/leads te ‘voeden’ met informatie, hun interesseniveau te evalueren en hun aandacht vast te houden. 


Wenst u meer info?


Lees meer

Vlot omschakelen naar de Unified Interface
Nieuw licentiemodel van Microsoft Dynamics 365
Kwalificeer uw ‘hottest’ leads via geautomatiseerde lead scoring

CRM TIPS ONTVANGEN

U wilt geen blogartikel missen? U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox.
Stay tuned!