Maak sneller offertes met de Productcatalogus in Dynamics CRM 2015

Gepubliceerd op 06/02/2015 door | Categorieën: Microsoft Dynamics CRM, Sales

Als verkoper moet u snel op de bal spelen. Dat betekent dat u offertes snel aan prospecten of klanten wil kunnen afleveren. Het opstellen van offertes is echter soms een vrij ingewikkeld proces. We tonen hoe het beter kan met de productcatalogus in Microsoft Dynamics CRM 2015.

Misschien maakt u al gebruik van de productcatalogus in Microsoft Dynamics CRM, deze was al aanwezig in de vorige Dynamics CRM versies maar deze krijgt in Microsoft Dynamics CRM 2015 een grondige facelift. Via de productcatalogus kan u producten definiëren die Microsoft Dynamics CRM gebruikers kunnen toevoegen op een Opportunity (verkoopkans), Quote (offerte/prijsopgave), of Order (bestelbon). De vernieuwingen zorgen ervoor dat het ontwerp van offertes intuïtiever wordt.

Welke vernieuwingen in de productcatalogus in Microsoft Dynamics CRM?

Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste vernieuwingen.

1. Voeg eenvoudig gerelateerde producten toe

Voortaan kan u in Microsoft Dynamics CRM 2015 relaties leggen tussen producten. Er zijn vier relatietypes mogelijk: cross-sell, upsell, accessoire en vervanging. De relaties tussen producten kunnen in één of twee richtingen gelden. De bestaande relaties tussen producten onderling worden getoond in een subgrid op het Product formulier.

productcatalog CRM 2015-screenshot

Via deze relaties kan men suggesties geven bij het maken van de offerte. Concreet wil dit zeggen dat men deze gerelateerde producten kan toevoegen aan een opportuniteit, offerte of bestelbon.

U hoeft dus zelf niet meer te zoeken naar bijpassende of vervangende producten. In Microsoft Dynamics CRM kan u klikken op een suggestielink. Dit opent een venster waarin alle gerelateerde items voor dat bepaald product zichtbaar zijn. Verkopers duiden vervolgens de producten aan die ze nodig hebben en voegen deze in één beweging toe aan een opportuniteit, offerte of bestelbon.

2. Stel Product bundels samen

Om meerdere producten te combineren in een apart product kan u voortaan in Microsoft Dynamics CRM 2015 Product Bundels gebruiken. Een Product bundel is dus een verzameling van producten die verkocht worden als één ondeelbaar geheel aan een aparte bundelprijs.

productcatalog CRM 2015 02-screenshot

U kan bijvoorbeeld bundels gebruiken om top producten te combineren met artikels die afzonderlijk minder populair zijn. Het groeperen van producten tot bundels is een manier om de klant te laten profiteren van speciale pakketprijzen.

In Microsoft Dynamics CRM 2015 ziet u onmiddellijk welke producten er in de bundel zitten. Bundels maken het mogelijk om sneller meerdere producten tegelijk toe te voegen aan uw voorstel.

3. Bepaal de eigenschappen van een Product of Product bundel

De eigenschappen van Producten en Product bundels kan u als systeembeheerder vooraf bepalen in Microsoft Dynamics CRM. De eigenschappen geven basisinformatie mee over het product of de bundel en dit is meteen zichtbaar in een subgrid op het formulier.

productcatalog CRM 2015 03-screenshot

Verkopers voegen producten en/of product bundels toe aan een opportuniteit, offerte of bestelbon en kunnen nog bepaalde eigenschappen aanpassen door op Bewerken te klikken.

productcatalog CRM 2015 04-screenshot

In onderstaand voorbeeld zijn de eigenschappen Organisatienaam, Standaardtaal, Segment en Url aanpasbaar. Na het aanpassen van de eigenschappen wordt dit in de subgrid bevestigd door een groen icoontje.

productcatalog CRM 2015 05-screenshot
productcatlog CRM 2015 06-screenshot

4. Organiseer producten in Product families

In Microsoft Dynamics CRM 2015 kan u producten groeperen in Product families. Hiermee kan u volledige producthiërarchieën maken. Product families zijn gelijkaardig aan Product bundels maar het is niet mogelijk om ze toe te voegen aan een opportuniteit, offerte of bestelbon. Product families zijn enkel bestemd voor het ordenen van de producten in Microsoft Dynamics CRM. Alle onderliggende producten in een familie (child products) krijgen standaard dezelfde eigenschappen van de Product familie mee.

productcatalog CRM 2015 07-screenshot

De basiseigenschappen worden door een systeembeheerder beheerd. Verkopers hebben de mogelijkheid om bij het toevoegen van een product nog bepaalde producteigenschappen aan te passen.

Conclusie

Microsoft Dynamics CRM 2015 brengt enkele krachtige vernieuwingen in de Productcatalogus. De toevoeging van Product families en Bundels brengt meer structuur. Via Productrelaties maakt u eenvoudig suggesties voor o.a. cross-sell en upsell. Verkopers kunnen voortaan sneller en met meer flexibiliteit offertes aanmaken.

Bekijk ook zeker dit interessant overzichtsfilmpje:


Wilt u graag meer informatie over de productcatalogus in Microsoft Dynamics CRM 2015?


Lees meer

Live chat voor een persoonlijke, online service
Top 10 blogartikelen van 2019
5 tips voor een betere samenwerking tussen marketing en sales

CRM TIPS ONTVANGEN

U wilt geen blogartikel missen? U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox.
Stay tuned!