Focus op de gebruikersacceptatie van uw CRM pakket

Gepubliceerd op 09/10/2015 door

Als u bij de implementatie van uw CRM pakket onvoldoende focust op de eindgebruiker, krijgt u te maken met een gebrek aan de gebruikersacceptatie ervan. Als uw medewerkers de CRM-oplossing niet waarderen, zullen zij het gebruik tot het minimum herleiden. In plaats van het CRM pakket echt te gebruiken, krijgt u een werksituatie waarbij gebruikers gegevens in CRM invoeren louter omdat het management dat vraagt. Het is belangrijk dat CRM de gebruikers helpt om efficiënter en effectiever te werken. Hoe meer uw CRM oplossing gebruikt wordt, hoe groter de waarde ervan. Dit is wat men het “netwerkeffect” noemt. De waarde van uw CRM pakket hangt dus af van het aantal gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan een sociaal netwerk zoals Facebook of Twitter: het wordt pas interessant als uw vrienden er ook op zitten.

Gebruikersacceptatie van uw CRM

Wij adviseren om van bij de start van uw CRM project te focussen op de meerwaarde voor uw gebruikers. Ze moeten de voordelen van CRM inzien en ervan overtuigd zijn dat het hen helpt bij het efficiënt uitvoeren van hun taken.

Hoe meer uw medewerkers CRM goed gebruiken, hoe meer kwalitatieve gegevens u opbouwt in uw CRM databank. Juiste en volledige gegevens zijn immers noodzakelijk om uit uw CRM pakket de nodige inzichten te halen en de correcte managementbeslissingen te nemen. Gaandeweg zullen uw gebruikers meer en meer de voordelen van de CRM oplossing beleven en dit leidt automatisch tot ideeën voor nieuwe bijkomende CRM toepassingen. Hoe meer u doet met CRM, hoe meer uw investering rendeert.

Conclusie: focus op de meerwaarde voor uw gebruikers en help hen om hun doelen te realiseren. Zo zorgt u ervoor dat uw CRM project een breed draagvlak krijgt.

Dit is slechts 1 van de succesfactoren van CRM. Wilt u meer weten?

Download nu het gratis e-book ‘8 succesfactoren van een CRM project’.

Banner gratis ebook 8 succesfactoren

Wenst u meer info?


Lees meer

Hoe digitalisering ondernemingen versterkt
5 tips voor het beheer van security rollen in Microsoft Dynamics 365
5 omzet killers in marketing en sales

CRM TIPS ONTVANGEN

U wilt geen blogartikel missen? U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox.
Stay tuned!