CRM Business Case: 9 essentiële onderdelen – Infographic

Gepubliceerd op 29/06/2020 door | Categorieën: Business, CRM, Tips, tricks & how-to's

Waarom een CRM Business Case?

Een CRM Business Case is een eerste goede stap richting een geslaagde CRM implementatie. Tijdens het opstellen van de Business Case wordt er binnen de organisatie een denkproces op gang gebracht, wat een uitstekende voorbereiding is op het volledige CRM-traject en de nieuwe manier van werken. U krijgt inzicht in de haalbaarheid van de investering en de resultaten die met CRM bereikt kunnen worden. Een CRM Business Case is dan ook een uitstekende manier om het management en stakeholders te overtuigen van het nut van CRM. Het laat exact zien hoe CRM een positieve invloed kan hebben op alle aspecten van de bedrijfsvoering.

Een CRM Business Case bewijst dus het nut van de investering, slaat een brug tussen plannen en uitvoeren en zorgt voor gefundeerde tactische beslissingen.

9 essentiële onderdelen

Bij het maken van een CRM Business Case zijn er 9 essentiële onderdelen om goed over na te denken. U vindt ze terug in onderstaande infographic.

Klik hier om de infographic te downloaden >>

Doelstellingen, noden en verwachtingen

Een goede start van een CRM Business Case is het bepalen van de CRM doelstellingen, afgestemd op huidige en gewenste bedrijfsprocessen. Met andere woorden: waarom zou uw organisatie willen investeren in CRM? En wat wilt u ermee bereiken? Een CRM project is pas echt succesvol wanneer de gewenste bedrijfsdoelstellingen worden bereikt, het systeem de beoogde processen goed ondersteunt en de gebruikers er goed en graag mee werken. “CRM-software is slechts een tool. De kern van de zaak is ervoor te zorgen dat uw werkingsprocessen in orde zijn,” zegt ook onze klant Jan Ameloot van Delta Light.

Mogelijke CRM doelstellingen zijn:

  • klanteninformatie centraal bewaren;
  • focussen op de juiste klanten;
  • bestaande klanten behouden;
  • beter zicht krijgen op de bestaande pipeline (opportuniteiten);
  • doelgroepen segmenteren voor doelgerichte marketing actie en communicatie;
  • conversie ratio van lead naar klant verhogen;
  • uw sales teams efficiënter opvolgen.

Succesfactoren

Een succesfactor voor een geslaagd CRM project is dus duidelijk omschrijven van wat u ermee wilt bereiken. Daarnaast heeft u ook nog een duidelijk communicatieplan, een stabiel projectteam, CRM trainingen, … als belangrijke succesfactoren. Vanuit onze ervaring als CRM & business partner schreven wij een e-book over de 10 belangrijkste succesfactoren voor een geslaagd CRM-project.

Laat u erdoor inspireren om van uw CRM project een succes te maken! Download dit e-book gratis via deze link >> https://www.net-it.be/downloads/e-book-10-succesfactoren-van-een-crm-project/

CRM Governance

Iets wat soms over het hoofd wordt gezien, is CRM Governance. Dat is het continu onderhouden en optimaliseren van uw CRM-omgeving. Uw bedrijf evolueert voortdurend, dus uw CRM-tool ook. Als u uw CRM-platform niet onderhoudt en bijstuurt, dan kan er heel wat verkeerd lopen, zoals de architectuur van de tool die geleidelijk aan verandert in een ongestructureerde chaos. Of een gebrek aan consistentie in de zakelijke processen van verschillende afdelingen.

Hoe u CRM Governance kan toepassen in de praktijk? Download ons gratis e-book via deze link >> https://www.net-it.be/downloads/e-book-crm-governance-optimaal-beheer-crm-omgeving/?


Kunnen wij u helpen bij het opstellen van een CRM Business Case? Contacteer ons gerust voor vrijblijvende tips.


Lees meer

Techniekers krijgen meer gedaan met Microsoft Dynamics 365 Copilot
Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert.
Zo helpt Microsoft Dynamics 365 Copilot je marketingcampagne sneller van concept tot lancering.

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!