Verkopen is net als verleiden ♡

Speciaal voor Valentijn hebben we het over de gelijkenissen tussen verkoop en “het spel der verleiding”, omdat elke verkoper iets kan opsteken van Casanova.

Verkopen of daten, beide vereisen het nodige geduld, (een beetje) charme, oprechte interesse en strategisch inzicht. Eerst en vooral moet u de juiste persoon vinden om te versieren, iemand met wie het wel iets zou kunnen worden. Als verkoper moet u die (potentiële) klanten weten te vinden die voor u interessant zijn. Net zoals voor het echte liefdesleven, bestaan er voor de bedrijfswereld ook enkele hulpmiddelen om een juiste date te vinden.

Net IT CRM Blog: Verkopen is als verleiden

LinkedIn: dé datingsite voor potentiële partners

De uitdrukking “there’s plenty of fish in the sea” is zeker van toepassing op LinkedIn, want daar bevinden zich de meeste potentiële kopers van uw diensten. Zoals op een datingsite kan u hier op zoek gaan naar interessante profielen. Als u uw doelwit hebt gevonden, dan komt het er op aan om op gepaste wijze de conversatie te starten. Doe dit zeker niet te pusherig, want – zoals bij daten – verliest u uw aantrekkelijkheid als u opdringerig of behoeftig overkomt.

Er zijn verschillende manieren om de conversatie te starten. Zo kan u bij de “Activiteiten” op de LinkedIn-profielpagina bekijken welke posts uw prospect recent heeft geplaatst en hierop reageren om een dialoog te starten. Of u kan op zoek gaan naar “gemeenschappelijke connecties” en aan één van uw connecties vragen om u te introduceren.

Het is geen geheim dat uiterlijk een rol speelt in verkoop. Een verzorgd voorkomen is natuurlijk ook in cyberspace belangrijk. Schenk daarom de nodige aandacht aan uw eigen LinkedIn-profiel vooraleer u naar buiten treedt. Een profielfoto waarop u glimlacht en zelfvertrouwen uitstraalt, geeft u een goede kans om aantrekkelijk over te komen.

Net IT CRM Blog: LinkedIn logo valentijn

Ga niet meerdere keren kijken naar iemands LinkedIn-profiel zonder de interactie aan te gaan, want dan lijkt u op een stalker. Open het gesprek snel na het eerste oogcontact en probeer een waardevolle input te leveren aan uw gesprekspartner. Probeer origineel uit de hoek te komen om te vermijden dat u het prille contact dood klopt met saaiheid. Iedereen wil zich speciaal voelen en daarom is het geen goed idee om te komen aandraven met een standaard boodschap. Zorg voor een persoonlijke benadering. Ga ook nooit té direct en té confronterend op uw doel af om te voorkomen dat u op plotse weerstand botst.

Praat niet teveel over uzelf

Een grote afknapper tijdens een eerste date is teveel over uzelf praten: klagen over uw ex, uw job, uw drukke leven, … . Hoe vervelend is het niet om naar iemand te luisteren die alleen maar over zichzelf praat? Dat is net zo bij het verkopen. Een succesvolle verkoper luistert vooral en probeert zo de zakelijke wensen en uitdagingen te achterhalen. Als verkoper moet u te weten komen met welke informatie u de klant in kwestie kan helpen.

Volgens een onderzoek van TOPO wil 76% van de klanten dat verkopers zich gedragen als betrouwbare adviseurs die hen informatie en advies geven. Verkoopteams die hierin slagen hebben 2x meer kans om hun quota te behalen.

Wat is de volgende stap?

De eerste date is voorbij en u heeft het gevoel dat er een klik is. Wat nu? Welke volgende stap moet u zetten? Zou u nog eens bellen? Of toch nog even wachten? In het echte liefdesleven moet u wat op uw gevoel afgaan. In de verkoopwereld bestaat er gelukkig technologie die u kan helpen.

Microsoft ontwikkelde een product Microsoft Relationship Sales. Het platform gebruikt artificiële intelligentie en machine learning om interacties van klanten te analyseren (aanpassingen op LinkedIn-profiel, reacties op Microsoft Outlook e-mails, … ) en zo de beste vervolgacties aan te bevelen. De tool meet ook de “gezondheid” van een verkooprelatie en bepaalt of de relatie de goede kant uit gaat of dreigt stuk te springen.

Deze en nog veel meer andere mogelijkheden van Microsoft Relations Sales ontdekt u in het e-book “Amplify your sales team’s productivity with Dynamics 365, Office 365 and LinkedIn Sales Navigator” >> Lees meer

Net IT CRM Blog: cover e-book Microsoft Relationship Sales

Happy Valentine’s day! ♡


Contacteer ons