5 concrete tips voor integratie van klantgegevens

Gepubliceerd op 02/09/2020 door | Categorieën: Business, Tips, tricks & how-to's

Zoals u weet is een 360° zicht op de klant de eerste stap voor een klantgerichte werking in uw organisatie. Dit betekent NIET dat u àlle mogelijke klantinformatie moet samenbrengen vanuit àlle mogelijke bronnen. Want dat is een dure aanpak en leidt niet tot de beste resultaten. Een 360° klantbeeld bouwt u op door te werken met de juiste data, op de meest effectieve manier voor concrete, specifieke bedrijfsdoelstellingen.

Streef naar een pragmatische aanpak en vertrek van wat er is. Uw organisatie beschikt ongetwijfeld al over een breed scala aan bedrijfstoepassingen en technologische tools, en ook over de meeste (zo niet alle) klantgegevens die u nodig heeft. Zorg er nu voor dat de juiste klantgegevens op de juiste plaats komen en op het juiste moment met de bedoeling om klanten een uitstekende service te bieden én de gewenste bedrijfsresultaten te realiseren.

Hieronder 5 concrete tips voor de integratie van klantgegevens.

1/ Krijg inzicht in de architectuur van uw bestaande informatiesystemen en de structuur van klantgegevens

Beantwoord de volgende vragen:
* welke systemen zijn er binnen het bedrijf aanwezig die relevante gegevens bevatten?
* hoe zijn deze gegevens gestructureerd?
* hoe moeten deze gegevens getransformeerd worden om optimaal te kunnen gebruiken?

2/ Bepaal prioriteiten en pijnpunten

Welke klantprocessen moeten met prioriteit aangepakt te worden? Het klantproces is de kapstok, de basisstructuur om onder de loep te nemen. Bepaal de nodige ingrepen om van de huidige manier van werken naar de gewenste manier van werken te gaan.

Bekijk even het inspirerende voorbeeld van Tivoli over hoe zij de klantenbinding in hun pretparken versterken:
https://www.youtube.com/watch?v=5Xe432hVW5A&t=3s

3/ Hanteer een interactieve aanpak (i.e. werk in cycli)

Ga niet voor een “big bang” aanpak waarbij u alles in één keer wil oplossen. Start liever met de meest essentiële verbeteringen. Bouw hierop verder en evalueer hoe een gedetailleerd zicht op de klant ook van nut kan zijn voor de rest van de organisatie.

4/ Haal de tools en expertise in huis waarmee u snel resultaten kan boeken.

Er bestaan uitstekende tools zoals Microsoft Customer Insights in combinatie met Microsoft Dynamics 365 om klantinformatie samen te brengen. Het platform Customer Insights maakt connectie met veel verschillende soorten systemen die klantgegevens bevatten, en genereert vervolgens automatisch unieke klantprofielen m.b.v. artificiële intelligentie.

Wilt u met eigen ogen zien wat Microsoft Customer Insights voor u kan doen? We geven u graag een inspirerende demo (via Microsoft Teams, dus niemand hoeft zich te verplaatsen)! >> Vraag demo

5/ Het belangrijkste: begin eraan

Wacht niet op het perfecte plan, want dit bestaat niet. Vermijd “analysis paralysis” waarbij u voor altijd in een analysefase blijft wegens onoverzichtelijkheid of inconsistente vereisten.


Wenst u meer info?


Lees meer

CRM Business Case: 9 essentiële onderdelen – Infographic
Customer Data Platform, ook voor B2B!
Microsoft Teams: nuttige tips en links

CRM TIPS ONTVANGEN

U wilt geen blogartikel missen? U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox.
Stay tuned!