E-mailmarketing tip: kuis uw marketinglijst op na elke e-mailing

Als marketeer besteedt u altijd veel werk aan dé perfecte e-mail. U zorgt ervoor dat de inhoud en vormgeving van uw e-mail volledig goed zit. Hoe frustrerend is het dan niet dat u – na het verzenden van uw e-mail – ziet dat redelijk wat e-mails niet konden worden geleverd in de inbox van uw ontvangers (hoge bounce rate).

E-mailmarketing tip voor minder frustraties bij tegenvallen e-mailstatistieken

Eén van de belangrijkste stappen voor een lage bounce rate is het continu onderhouden van uw marketinglijsten. Als u na elke e-mailing uw marketinglijst opkuist a.d.h.v. alle niet-afgeleverde e-mails (bounces), dan bent u al goed op weg naar een propere mailinglijst.

Voorbeeld 1

Een hard bounce is het gevolg van een ongeldig of niet bestaand e-mailadres. Een hard bounce moet u onmiddellijk aanpassen of verwijderen uit de marketinglijst. Probeer eerst te achterhalen waarom het e-mail adres niet correct is.

Controleer:

  • of de naam van de ontvanger correct is gespeld
  • of de domeinnaam geen fouten bevast, misschien staat er .con ipv .com of @gmial ipv @gmail
  • of de persoon in kwestie nog bij het bedrijf werkt. Dit kan u meestal checken via LinkedIn (https://www.linkedin.com/) of Trendstop (http://trendstop.knack.be/nl/home.aspx)
  • of het bedrijf zelf nog bestaat
  •  …

Als u het e-mailadres niet kan corrigeren, dan moet u dit e-mailadres zeker verwijderen uit uw marketinglijst. Op die manier kan het niet langer uw statistieken (open ratio, click ratio, …) negatief beïnvloeden.

Voorbeeld 2

Een soft bounce is het resultaat van een tijdelijk probleem met een geldig e-mailadres, bijvoorbeeld een volle inbox of een probleem met de server van de ontvanger.

Hieraan kan u zelf weinig doen. Waarschijnlijk zal dit probleem zich bij een volgende e-mail niet opnieuw voordoen. Als u merkt dat dezelfde soft bounces na 3 à 4 keer toch blijven voorkomen, dan verwijdert u het beste het e-mailadres definitief uit uw marketinglijst.

Voorbeeld 3

Een soft bounce kan ook voorkomen wanneer bepaalde content uit uw e-mail niet door de spam filter van de ontvanger geraakt. Het is ook mogelijk dat de server van de ontvanger een bepaald beleid volgt waaraan uw e-mail niet tegemoet komt.

Er zijn een aantal zaken waarop u kan letten zodat uw e-mail niet in de spam filter terechtkomt.

  • Gebruik geen no-reply-adres, maar een werkend afzendadres.
  • Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van hoofdletters, leestekens of typische spam woorden (gratis, bestel nu, best price, solden, …) in het onderwerp.
  • Zorg ervoor dat in uw e-mail een duidelijk vindbare uitschrijflink is opgenomen.
  • Stuur altijd eerst test e-mails naar uzelf en eventueel naar uw collega’s.
  • Zorg voor een goede balans tussen tekst en afbeeldingen. Zorg ervoor dat de tekst van uw e-mail ook leesbaar is zonder afbeeldingen. Als u afbeeldingen gebruikt, voeg dan zeker in uw html-code alt- en title-teksten toe zodat e-mailprogramma’s kunnen begrijpen wat er op de afbeeldingen staat.

Wilt u meer informatie? Contacteer ons.