E-mailmarketing tip (1): kuis uw marketinglijsten op na elke e-mailing

Gepubliceerd op 07/03/2017 door | Categorie: Tips, tricks & how-to's

Als marketeer besteedt u altijd veel werk aan dé perfecte e-mail. U zorgt ervoor dat de inhoud en vormgeving van uw e-mail volledig goed zit. Hoe frustrerend is het dan niet dat u – na het verzenden van uw e-mail – ziet dat redelijk wat e-mails niet konden worden geleverd in de inbox van uw ontvangers (hoge bounce rate)?

E-mailmarketing tip voor minder frustraties bij tegenvallen e-mailstatistieken

Eén van de belangrijkste stappen voor een lage bounce rate is het continu onderhouden van uw marketinglijsten. Als u na elke e-mailing uw marketinglijsten opkuist a.d.h.v. alle niet-afgeleverde e-mails (bounces), dan bent u al goed op weg naar een propere mailinglijst.

Voorbeeld 1

Een hard bounce is het gevolg van een ongeldig of niet bestaand e-mailadres. Een hard bounce moet u onmiddellijk aanpassen of verwijderen uit de marketinglijst. Probeer eerst te achterhalen waarom het e-mail adres niet correct is.

Controleer bijvoorbeeld:

  1. of de naam van de ontvanger correct is gespeld
  2. of de domeinnaam geen fouten bevat, misschien staat er .con ipv .com of @gmial ipv @gmail
  3. of de persoon in kwestie nog bij het bedrijf werkt. Dit kan u meestal checken via LinkedIn (https://www.linkedin.com/) of Trendstop (http://trendstop.knack.be/nl/home.aspx)
  4. of het bedrijf zelf nog bestaat

Als u het e-mailadres niet kan corrigeren, dan moet u dit e-mailadres zeker verwijderen uit uw marketinglijst. Op die manier kan het niet langer uw statistieken (open ratio, click ratio, …) negatief beïnvloeden.

Voorbeeld 2

Een soft bounce is het resultaat van een tijdelijk probleem met een geldig e-mailadres, bijvoorbeeld een volle inbox of een probleem met de server van de ontvanger.

Hieraan kan u zelf weinig doen. Waarschijnlijk zal dit probleem zich bij een volgende e-mail niet opnieuw voordoen. Als u merkt dat dezelfde soft bounces na 3 à 4 keer toch blijven voorkomen, dan verwijdert u het beste het e-mailadres definitief uit uw marketinglijst.

Voorbeeld 3

Een soft bounce kan ook voorkomen wanneer bepaalde content uit uw e-mail niet door de spam filter van de ontvanger geraakt. Het is ook mogelijk dat de server van de ontvanger een bepaald beleid volgt waaraan uw e-mail niet tegemoet komt.

Er zijn een aantal zaken waarop u kan letten zodat uw e-mail niet in de spam filter terechtkomt.

  1. Gebruik geen no-reply-adres, maar een werkend afzendadres.
  2. Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van hoofdletters, leestekens of typische spam woorden (gratis, bestel nu, best price, solden, …) in het onderwerp.
  3. Zorg ervoor dat in uw e-mail een duidelijk vindbare uitschrijflink is opgenomen.
  4. Stuur altijd eerst test e-mails naar uzelf en eventueel naar uw collega’s.
    Extra tip! Als u ClickDimensions gebruikt, dan kan dit eenvoudig via de ‘Test’-knop van het ‘Email Send’-record.
    Net IT CRM Blog: Screenshot ClickDimensions Email Send Record Test
    U krijgt dan o.a. een ‘Spam Assissin Report’ te zien. Dit rapport geeft een spam score en toont hoe waarschijnlijk het is dat uw e-mail in een spam folder zal eindigen.
    Net IT CRM Blog: Screenshot ClickDimensions e-mailmarketing - Spam Assissin Report

    Als uw e-mail een te hoge spam score heeft, dan kan u verder de Spam Assissin website raadplegen om uit te zoeken hoe u de score kan verlagen.
  5. Zorg voor een goede balans tussen tekst en afbeeldingen. Zorg ervoor dat de tekst van uw e-mail ook leesbaar is zonder afbeeldingen. Als u afbeeldingen gebruikt, voeg dan zeker in uw html-code alt- en title-teksten toe zodat e-mailprogramma’s kunnen begrijpen wat er op de afbeeldingen staat.

Wenst u meer info?


Lees meer

AI voor Sales: De sales-contradictie – efficiënter werken én meer persoonlijke relaties bouwen.
5 tips voor het beheer van beveilingsrollen in Microsoft Dynamics 365
Hoe datakwaliteit verbeteren in uw CRM toepassing?

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!